2025-10-10
„Stąd i stamtąd”: zapiski uciekinierki z PRL do Skandynawii
Książka Ewy Daneli Burdon ...
więcej >>>

2025-10-08
Wyspy Owcze: sukcesy polskich trenerów
Łukasz Cieślewicz zdobył Puchar Wysp Owczych ...
więcej >>>

2025-10-02
Höga Kusten: rekordowe lato
Szwedzkie Wysokie Wybrzeże przyciąga turystów ...
więcej >>>

2025-09-29
Dania: zakaz lotów dronami
Środki bezpieczeństwa przed szczytem UE ...
więcej >>>

2025-09-25
Tajemnicze drony nad Jutlandią
Kolejna seria prowokacji ...
więcej >>>

2025-09-23
Kopenhaskie lotnisko sparaliżowane
Tajemnicze drony w pobliżu Kastrup ...
więcej >>>

2025-09-22
Eckerö Line: tanie rejsy Tallin-Helsinki
Posezonowa oferta od 19 EUR ...
więcej >>>

2025-09-18
Bornholms Museum przenosi się do Nexø
2028 – otwarcie w nowym budynku ...
więcej >>>

2025-09-16
Grenlandia: duński rząd sfinansuje inwestycje
Nowe lotnisko, nowy port ...
więcej >>>

2025-09-13
Grenlandzki lądolód wciąż traci masę
Arktyka się ociepla ...
więcej >>>

2025-09-10
Rosyjskie drony nad Polską
Reakcje mediów w Skandynawii ...
więcej >>>

2025-09-06
Vejle: nowy kampus uniwersytecki
Dania inwestuje w edukację ...
więcej >>>

2025-09-04
Letbanen- nowość w komunikacji miejskiej Kopenhagi
2025-2026: linia Ishøj – Rødovre Nord ...
więcej >>>

2025-09-02
Szwedzi tworzą bazę logistyczną NATO
Enköping centrum nordyckiej logistyki ...
więcej >>>

2025-09-01
Wyspy Owcze - demograficzna torpeda
Lipiec 2025: 55 tysięcy mieszkańców ...
więcej >>>

2025-08-29
Molslinjen: największe katamarany elektryczne w Europie
Rejsy e-promów przez Kattegat od 2027/2028 ...
więcej >>>

2025-08-25
2025: Dania likwiduje usługi listowe
Koniec czerwonych skrzynek pocztowych ...
więcej >>>

2025-08-16
Wyspy Owcze - lider promocji w turystyce
Innowacje w marketingu i PR ...
więcej >>>

archiwum wiadomości  

2025-04-17

"Hinnøy": największy prom elektryczny w Norwegii

Już latem na trasie Bognes–Lødingen

MF "Hinnøy" to najnowszy i największy elektryczny prom samochodowo-pasażerski w Norwegii, opracowany przez Norwegian Ship Design dla armatora Torghatten Nord AS. Jednostka została zwodowana 6 grudnia 2024 w tureckiej stoczni Cemre Shipyard, obecnie przechodzi procedury certyfikacyjne, a jej wejście do eksploatacji planowane jest na drugi kwartał 2025 roku. Oznacza to, że także turyści z Polski będą mogli nim popłynąć jeszcze w te wakacje.

Prom będzie obsługiwał najbardziej uczęszczaną trasę promową w północnej Norwegii: Bognes–Lødingen. Korzystając z niej, można znacznie skrócić czas podróży, podróżując drogą E6 na Lofoty i archipelag Vesterålen. Rejs na tym szlaku trwa godzinę, a jednostka będzie osiągała prędkość do 14 węzłów, co stanowi rekord wśród norweskich promów elektrycznych.

MF "Hinnøy" jest jednostką bezemisyjną, zasilana energią z lądu przez automatyczne złącza wysokiej mocy. Moc ładowania wynosi aż 9,2 MW, co według Torghatten Nord A/S jest światowym rekordem w tej kategorii. W razie niedostępności zasilania z sieci lądowej, prom może korzystać z generatorów na biodiesel, które zapewnią pełną funkcjonalność statku.

Podstawowe dane:

* Długość: 117 m
* Liczba pasażerów: 399
* Ładowność: 120 samochodów osobowych
* Tonaż: 7200 GT
* Prędkość eksploatacyjna: 13–14 węzłów

Statek został zaprojektowany z myślą o trudnych warunkach pogodowych i żeglugowych panujących w północnej Norwegii. Prom ma zamkniętą konstrukcję, co zwiększa komfort pasażerów i załogi, szczególnie przy silnym wietrze i zimowej aurze. Duży nacisk położono także na wysoką jakość wyposażenia – kto podróżował norweskimi promami podczas jesienno-zimowej pogody, ten wie, jakie to jest ważne.

Dodatkowo "Hinnøy" wyposażono w dwa całkowicie niezależne systemy napędu i zasilania, co oznacza, że nawet w przypadku awarii jednego z nich (np. pożaru lub zalania), drugi pozostanie sprawny – gwarantując ciągłość rejsu i bezpieczeństwo pasażerów.

Prom przechodzi testy funkcjonalne i procedury certyfikacyjne, a następnie wyruszy w rejs do Norwegii, gdzie latem wejdzie do regularnej eksploatacji.

Warto dodać, że trasa Bognes–Lødingen jest alternatywą dla morskiego szlaku na Lofoty, jakim jest Bodø–Moskenes – tutaj rejs trwa 3,5 godz.

Źródła: Cemre Shipyard www.cemreshipyard.com, Torghatten Nord AS www.torghatten.no

wcześniejszy news archiwum wiadomości

  © 2002-2019 by PCIT TRAMP, Szczecin      Opieka techniczna: IKSik.net
Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu umożliwienia składania zamówień oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.