2025-11-24
Árstíðir – zjawiskowy zespół z Islandii
Grudniowe koncerty w Polsce ...
więcej >>>

2025-11-21
Wyspy Owcze coraz bliżej członkostwa w WTO
Farerzy złożyli oficjalny wniosek ...
więcej >>>

2025-11-17
Tarczyński: Szwecja jest stracona
Samnytt cytuje polskiego europosła ...
więcej >>>

2025-11-15
Norweska telewizja obraziła Polaków
Protest Polonii norweskiej ...
więcej >>>

2025-11-14
Szwecja: interaktywna mapa migracji
Zobacz, jak zmieniał się napływ imigrantów w XXI w. ...
więcej >>>

2025-11-12
Nordic Focus Festival 2025
Gdańsk w klimacie Północy ...
więcej >>>

2025-11-10
Skania: wigilia Św. Marcina
Mårten gås i Mårtenafton ...
więcej >>>

2025-11-05
Skania: akcja promocyjna z… ciszą
Quietude – sposób na przyciągnięcie turystów ...
więcej >>>

2025-11-03
Farerzy wydrążą kolejny podmorski tunel!
Suðuroytunnilin po roku 2030 ...
więcej >>>

2025-10-29
Wyspy Owcze będą współprzewodniczyć Radzie Nordyckiej
Nowa kadencja od stycznia 2026 ...
więcej >>>

2025-10-27
Rejsy Kopenhaga – Oslo: sukces Gotlandsbolaget
Rekord po przejęciu linii promowej ...
więcej >>>

2025-10-23
Nagrody Rady Nordyckiej 2025 - triumf Farerów
Największy sukces Wysp Owczych od kilku dekad ...
więcej >>>

2025-10-20
Islandia mniej bezpieczna dla turystów
Spadek z pierwszego miejsca na świecie ...
więcej >>>

2025-10-18
Czechy: Festiwal Arktyczny 2025
Kolejna edycja wydarzenia poświęconego Północy ...
więcej >>>

2025-10-13
Mecz Wyspy Owcze–Czechy 2:1
Wielki sukces farerskiej piłki ...
więcej >>>

2025-10-10
„Stąd i stamtąd”: zapiski uciekinierki z PRL do Skandynawii
Książka Ewy Daneli Burdon ...
więcej >>>

2025-10-08
Wyspy Owcze: sukcesy polskich trenerów
Łukasz Cieślewicz zdobył Puchar Wysp Owczych ...
więcej >>>

2025-10-02
Höga Kusten: rekordowe lato
Szwedzkie Wysokie Wybrzeże przyciąga turystów ...
więcej >>>

archiwum wiadomości  

2025-07-01

Most nad Sundem: jubileusz z nutą goryczy

25 lat przeprawy Szwecja – Dania

1 lipca 2025 r. mija 25 lat od oficjalnego otwarcia mostu, a właściwie przeprawy mostowo-tunelowej przez dzielącą Szwecję i Danię cieśninę Sund. Z tej okazji na moście spotkały się pary królewskie: szwedzka i duńska. Podobnie było dokładnie ćwierć wieku temu, gdy otwarcie przeprawy celebrowali Karol Gustaw i Małgorzata II.

Orszak królewski podążył następnie tą samą trasą, jak ich koronowani poprzednicy: wyruszyli ze szwedzkiej części mostu ku sztucznej wyspie Peberholm, gdzie znajduje się wlot do tunelu. Oprócz oficjalnych uroczystości niektóre z jubileuszowych wydarzeń już miały miejsce, będą też kolejne.

Idea połączenia brzegów Sundu została wcielona w życie w 1991, gdy podpisano umowę o budowie przeprawy. Budowa trwała niecałe cztery lata. Biorąc pod uwagę trudności techniczne, w tym konieczność stworzenia sztucznej wyspy, oraz skalę inwestycji wynik ten można uznać za znakomity.

W rezultacie powstała około 16-kilometrowa przeprawa drogowo-kolejowa, na którą złożyły się: dwupoziomowy most wantowy Öresundsbron / Øresundsbron (7,8 km), sztuczna wyspa Peberholm (4 km) oraz podmorski tunel (4 km). Pylony mostu mają wysokość 204 m, co czyni jednymi z najwyższych konstrukcji zarówno w Danii, jak i Szwecji.

Koszt budowy wyniósł ok. 3,8 mld EUR, a zwrot inwestycji przewidywany jest około roku 2030. I tu pojawia się lekki zgrzyt: otóż według szwedzkich dziennikarzy, przejazd przez most okazuje się być najdroższym na świecie! Dla auta osobowego wynosi on obecnie 510 DKK (ok. 290 PLN), online – 460 DKK.

www.oresundsbron.com

Na zdjęciu: monarchowie Danii i Szwecji podczas jubileuszu 25-lecia przeprawy przez Sund (fot. Tomaz Lundstedt / Oresundsbron)

wcześniejszy news archiwum wiadomości

  © 2002-2019 by PCIT TRAMP, Szczecin      Opieka techniczna: IKSik.net
Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu umożliwienia składania zamówień oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.