2024-11-20
Wyspy Owcze: będzie podatek turystyczny
Zmiany w opłatach w 2025 r. ...
więcej >>>

2024-11-16
NORDIC FOCUS FESTIVAL 2024
Gdańsk: IX edycja „północnego” festiwalu ...
więcej >>>

2024-11-12
Wyspy Owcze – Południowy Bałtyk: farerskie inspiracje
Turystyka regeneratywna i projekt ReTour ...
więcej >>>

2024-11-09
Wyślij filmik z Północy i wygraj nagrodę
Konkurs portalu I Must Visit ...
więcej >>>

2024-11-05
Szwecja: redukcja planu rozwoju energetyki morskiej
Rezygnacja z 13 lokalizacji na Bałtyku ...
więcej >>>

2024-11-02
Artur Biel: łodzią RIB przez Atlantyk
Najpierw fiordy i Nordkapp, wkrótce Ameryka ...
więcej >>>

2024-10-31
Firma Sterkowski: czapka „Reykjavik”
Nietypowe wydarzenie w Ambasadzie Islandii ...
więcej >>>

2024-10-28
Gavnø Slot – perełka południowej Zelandii
Pałac z bożonarodzeniowym klimatem ...
więcej >>>

2024-10-24
SAS wznawia loty na Grenlandię
Kopenhaga – Nuuk od czerwca 2025 ...
więcej >>>

2024-10-21
Nowy alians lotniczy na Północy
Współpraca Atlantic Airways, Icelandair, Air Greenland ...
więcej >>>

2024-10-19
Arctic Circle Assembly 2024
Reykjavík: forum dialogu na rzecz Arktyki ...
więcej >>>

2024-10-14
Jesienne rabaty w Unity Line
Nawet 80% zniżki na rejs do Szwecji ...
więcej >>>

2024-10-10
Oulu: Nallikari Snow Fest `25
Piąta edycja śnieżnego festiwalu ...
więcej >>>

2024-10-06
Świnoujście: desperat sparaliżował terminal
Prom TT-Line zablokowany w porcie ...
więcej >>>

2024-10-04
Kräftskiva: uczta rakowa w Szczecinie
Wydarzenie w ramach 20-lecia SPCC ...
więcej >>>

2024-10-02
Dania: dwie eksplozje w Hellerup
Zagrożona ambasada Izraela ...
więcej >>>

2024-10-01
Grenlandia: rewolucja w transporcie
Przebudowa lotnisk, nowe trasy ...
więcej >>>

2024-09-24
Tromsø: ISSW 2024
Największa konferencja lawinowa na świecie ...
więcej >>>

archiwum wiadomości  

2023-02-27

Metrem przez cieśninę Sund w 2035?

Öresundsmetro: Malmö-Kopenhaga w 23 minuty

Od 2012 r. miasto Malmö i gmina Kopenhaga badają możliwość połączenia obu miast nad Sundem linią metra. Chodzi o jeszcze lepsze skomunikowanie obszaru tzw. Wielkiej Kopenhagi, a w praktyce - utworzenie wielkiej, liczącej ok. 2,3 mln mieszkańców metropolii nad tą kluczową dla całego regionu bałtyckiego cieśniną.

Pierwszym krokiem ku temu celowi było otwarcie w 2000 roku spektakularnej przeprawy mostowo-tunelowej przez Sund, która zastąpiła uciążliwe w codziennej komunikacji połączenia promowe. Potencjalna linia metra biegłaby nieco na północ od obecnej przeprawy, miała łącznie 5 stacji i byłaby przedłużeniem planowanej przez Duńczyków linii metra M5 do sztucznej wyspy Lynetteholm, która powstanie na zewnątrz kopenhaskiego portu.

Jeśli inwestycja dojdzie do skutku, przy czasie podróży między głównymi stacjami w Malmö i Kopenhadze wynoszącym 23 minuty, z odjazdami co 90 sekund, powstanie większy i bardziej spójny rynek pracy niż do tej pory. Krótsza o połowę od dotychczasowej podróż - obecnie kursujące przez most i tunel pociągi pokonują tę trasę w 40 minut - zwiększy mobilność mieszkańców i zapewni warunki lepszego dopasowania na rynku pracy w całym regionie Wielkiej Kopenhagi.

Potencjalna inwestycja ma także ważne, społeczne znacznie - przede wszystkim dla strony duńskiej. Ta część Zelandii stanie bowiem w przyszłości przed problemami natury demograficznej, z ujemnym przyrostem naturalnym. Inaczej sytuacja ma się po stronie szwedzkiej - dla Skanii prognozy demograficzne są o wiele bardziej korzystne.

Za orientacyjny termin ukończenia Öresundsmetro przyjęto rok 2035. Prace studyjne prowadzone są w ramach unijnego programu Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrak.


Źródło: www.oresundsmetro.com

Ilustracja: www.oresundsmetro.com / K?benhavns Kommune

wcześniejszy news archiwum wiadomości

  © 2002-2019 by PCIT TRAMP, Szczecin      Opieka techniczna: IKSik.net
Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu umożliwienia składania zamówień oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.