Od 2012 r. miasto Malmö i gmina Kopenhaga badają możliwość połączenia obu miast nad Sundem linią metra. Chodzi o jeszcze lepsze skomunikowanie obszaru tzw. Wielkiej Kopenhagi, a w praktyce - utworzenie wielkiej, liczącej ok. 2,3 mln mieszkańców metropolii nad tą kluczową dla całego regionu bałtyckiego cieśniną.
Pierwszym krokiem ku temu celowi było otwarcie w 2000 roku spektakularnej przeprawy mostowo-tunelowej przez Sund, która zastąpiła uciążliwe w codziennej komunikacji połączenia promowe. Potencjalna linia metra biegłaby nieco na północ od obecnej przeprawy, miała łącznie 5 stacji i byłaby przedłużeniem planowanej przez Duńczyków linii metra M5 do sztucznej wyspy Lynetteholm, która powstanie na zewnątrz kopenhaskiego portu.
Jeśli inwestycja dojdzie do skutku, przy czasie podróży między głównymi stacjami w Malmö i Kopenhadze wynoszącym 23 minuty, z odjazdami co 90 sekund, powstanie większy i bardziej spójny rynek pracy niż do tej pory. Krótsza o połowę od dotychczasowej podróż - obecnie kursujące przez most i tunel pociągi pokonują tę trasę w 40 minut - zwiększy mobilność mieszkańców i zapewni warunki lepszego dopasowania na rynku pracy w całym regionie Wielkiej Kopenhagi.
Potencjalna inwestycja ma także ważne, społeczne znacznie - przede wszystkim dla strony duńskiej. Ta część Zelandii stanie bowiem w przyszłości przed problemami natury demograficznej, z ujemnym przyrostem naturalnym. Inaczej sytuacja ma się po stronie szwedzkiej - dla Skanii prognozy demograficzne są o wiele bardziej korzystne.
Za orientacyjny termin ukończenia Öresundsmetro przyjęto rok 2035. Prace studyjne prowadzone są w ramach unijnego programu Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrak.
Źródło: www.oresundsmetro.com
Ilustracja: www.oresundsmetro.com / K?benhavns Kommune
|