MF "Hinnøy" to najnowszy i największy elektryczny prom samochodowo-pasażerski w Norwegii, opracowany przez Norwegian Ship Design dla armatora Torghatten Nord AS. Jednostka została zwodowana 6 grudnia 2024 w tureckiej stoczni Cemre Shipyard, obecnie przechodzi procedury certyfikacyjne, a jej wejście do eksploatacji planowane jest na drugi kwartał 2025 roku. Oznacza to, że także turyści z Polski będą mogli nim popłynąć jeszcze w te wakacje.
Prom będzie obsługiwał najbardziej uczęszczaną trasę promową w północnej Norwegii: Bognes–Lødingen. Korzystając z niej, można znacznie skrócić czas podróży, podróżując drogą E6 na Lofoty i archipelag Vesterålen. Rejs na tym szlaku trwa godzinę, a jednostka będzie osiągała prędkość do 14 węzłów, co stanowi rekord wśród norweskich promów elektrycznych.
MF "Hinnøy" jest jednostką bezemisyjną, zasilana energią z lądu przez automatyczne złącza wysokiej mocy. Moc ładowania wynosi aż 9,2 MW, co według Torghatten Nord A/S jest światowym rekordem w tej kategorii. W razie niedostępności zasilania z sieci lądowej, prom może korzystać z generatorów na biodiesel, które zapewnią pełną funkcjonalność statku.
Podstawowe dane:
* Długość: 117 m
* Liczba pasażerów: 399
* Ładowność: 120 samochodów osobowych
* Tonaż: 7200 GT
* Prędkość eksploatacyjna: 13–14 węzłów
Statek został zaprojektowany z myślą o trudnych warunkach pogodowych i żeglugowych panujących w północnej Norwegii. Prom ma zamkniętą konstrukcję, co zwiększa komfort pasażerów i załogi, szczególnie przy silnym wietrze i zimowej aurze. Duży nacisk położono także na wysoką jakość wyposażenia – kto podróżował norweskimi promami podczas jesienno-zimowej pogody, ten wie, jakie to jest ważne.
Dodatkowo "Hinnøy" wyposażono w dwa całkowicie niezależne systemy napędu i zasilania, co oznacza, że nawet w przypadku awarii jednego z nich (np. pożaru lub zalania), drugi pozostanie sprawny – gwarantując ciągłość rejsu i bezpieczeństwo pasażerów.
Prom przechodzi testy funkcjonalne i procedury certyfikacyjne, a następnie wyruszy w rejs do Norwegii, gdzie latem wejdzie do regularnej eksploatacji.
Warto dodać, że trasa Bognes–Lødingen jest alternatywą dla morskiego szlaku na Lofoty, jakim jest Bodø–Moskenes – tutaj rejs trwa 3,5 godz.
Źródła: Cemre Shipyard www.cemreshipyard.com, Torghatten Nord AS www.torghatten.no
|