2025-04-19
Radosnych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego!
...
więcej >>>

2025-04-18
Eckerö Line: wzrost liczby pasażerów i ładunków w 2024 roku
Szlaki Helsinki-Tallin i Vuosaari–Muuga ...
więcej >>>

2025-04-17
"Hinnøy": największy prom elektryczny w Norwegii
Już latem na trasie Bognes–Lødingen ...
więcej >>>

2025-04-14
100 lat lotniska Kastrup
Kopenhaga świętuje okągły jubielusz ...
więcej >>>

2025-04-11
Lotnisko w Helsinkach najlepsze w Europie Północnej
Madryt: Skytrax World Airport Awards ...
więcej >>>

2025-04-10
Wyspy Owcze: szkolenia pilotów AW139 i Airbusów A320
Atlantic Airways Aviation Academy ...
więcej >>>

2025-04-08
Dania: obowiązkowy pobór kobiet do wojska
Pierwsza kwalifikacja już w 2026 r. ...
więcej >>>

2025-04-07
Wyspy Owcze inwestują w energetykę pływową
Nowatorskie ...
więcej >>>

2025-04-03
2026: trzy elektryczne statki w Nærøyfjorden
Rejs przez najwęższy z norweskich fiordów ...
więcej >>>

2025-03-30
Andøya Spaceport: eksplozja rakiety obitalnej
Rakieta Spectrum firmy Isar Aerosapce ...
więcej >>>

2025-03-30
Avannaata Qimussersua 2025 za nami
Prestiżowy wyścig psich zaprzęgów na Grenlandii ...
więcej >>>

2025-03-28
Szwedzkie Gripeny już w Malborku
Misja NATO nad Polską ...
więcej >>>

2025-03-27
Port w Helsinkach – wyniki roku 2024
Wzrost liczby pasażerów i ładunków ...
więcej >>>

2025-03-24
Grenlandia: Avannaata Qimussersua
Wielki wyścig psich zaprzęgów i polityka ...
więcej >>>

2025-03-20
„Den sista resan” – niezwykły szwedzki film
Wzruszająca opowieść o rodzinnych więziach ...
więcej >>>

2025-03-17
Finnmarksløpet – najdłuższy wyścig psich zaprzęgów w Europie
Edycja 2025 z udziałem Polaka ...
więcej >>>

2025-03-15
STØY: film o utalentowanych Polakach w Norwegii
Połączyła ich muzyka, pasja i… Północ ...
więcej >>>

2025-03-12
Wybory na Grenlandii
Kurs na niepodległość ...
więcej >>>

archiwum wiadomości  

2025-04-17

"Hinnøy": największy prom elektryczny w Norwegii

Już latem na trasie Bognes–Lødingen

MF "Hinnøy" to najnowszy i największy elektryczny prom samochodowo-pasażerski w Norwegii, opracowany przez Norwegian Ship Design dla armatora Torghatten Nord AS. Jednostka została zwodowana 6 grudnia 2024 w tureckiej stoczni Cemre Shipyard, obecnie przechodzi procedury certyfikacyjne, a jej wejście do eksploatacji planowane jest na drugi kwartał 2025 roku. Oznacza to, że także turyści z Polski będą mogli nim popłynąć jeszcze w te wakacje.

Prom będzie obsługiwał najbardziej uczęszczaną trasę promową w północnej Norwegii: Bognes–Lødingen. Korzystając z niej, można znacznie skrócić czas podróży, podróżując drogą E6 na Lofoty i archipelag Vesterålen. Rejs na tym szlaku trwa godzinę, a jednostka będzie osiągała prędkość do 14 węzłów, co stanowi rekord wśród norweskich promów elektrycznych.

MF "Hinnøy" jest jednostką bezemisyjną, zasilana energią z lądu przez automatyczne złącza wysokiej mocy. Moc ładowania wynosi aż 9,2 MW, co według Torghatten Nord A/S jest światowym rekordem w tej kategorii. W razie niedostępności zasilania z sieci lądowej, prom może korzystać z generatorów na biodiesel, które zapewnią pełną funkcjonalność statku.

Podstawowe dane:

* Długość: 117 m
* Liczba pasażerów: 399
* Ładowność: 120 samochodów osobowych
* Tonaż: 7200 GT
* Prędkość eksploatacyjna: 13–14 węzłów

Statek został zaprojektowany z myślą o trudnych warunkach pogodowych i żeglugowych panujących w północnej Norwegii. Prom ma zamkniętą konstrukcję, co zwiększa komfort pasażerów i załogi, szczególnie przy silnym wietrze i zimowej aurze. Duży nacisk położono także na wysoką jakość wyposażenia – kto podróżował norweskimi promami podczas jesienno-zimowej pogody, ten wie, jakie to jest ważne.

Dodatkowo "Hinnøy" wyposażono w dwa całkowicie niezależne systemy napędu i zasilania, co oznacza, że nawet w przypadku awarii jednego z nich (np. pożaru lub zalania), drugi pozostanie sprawny – gwarantując ciągłość rejsu i bezpieczeństwo pasażerów.

Prom przechodzi testy funkcjonalne i procedury certyfikacyjne, a następnie wyruszy w rejs do Norwegii, gdzie latem wejdzie do regularnej eksploatacji.

Warto dodać, że trasa Bognes–Lødingen jest alternatywą dla morskiego szlaku na Lofoty, jakim jest Bodø–Moskenes – tutaj rejs trwa 3,5 godz.

Źródła: Cemre Shipyard www.cemreshipyard.com, Torghatten Nord AS www.torghatten.no

wcześniejszy news archiwum wiadomości

  © 2002-2019 by PCIT TRAMP, Szczecin      Opieka techniczna: IKSik.net
Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu umożliwienia składania zamówień oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.